Zápis z Komise pro etiku ze dne 11. listopadu 2009

Nová podání: 
* Stížnost na redaktora HN Marka Pokorného – Ministryně posílá soudu posilu…Bude dotázána redakce.
* Stížnost ing. E. Stejskalové na článek v časopise Jalovec, který údajně měla napsat starostka. Redakce se brání, že šlo o žert. Materiál vyšel v září, starostka ho nepsala, občané mohou být materiálem zmateni. Komise se domnívá, že redakce periodika pochybila. 

* Stížnost na Středočeský magazín, jehož vydavatelem je Středočeský krajský úřad. Jde o další případ tiskoviny, která sice odpovídá tiskovému zákonu, ale její obsah je z žurnalistického pohledu obtížné hodnotit – na úvodních stranách jsou fotografie Davida Ratha a i další texty odpovídají spíše charakteru věstníku. Etická komise je na rozpacích, jak v tomto případě hodnotit kult osobnosti. 

* Stížnost na novináře Jana Krále – LN. Stížnost se komisi dostala opožděně, na redakci se obrátí dopisem.
Řešená podání:

* Stížnost M. Grebeníčka na článek Jana Gazdíka Otec týral vězně, přiznal bývalý předseda KSČM Grebeníček. ( vyšlo 11. září 2009). Šéfredaktoru MFD byl zaslán dopis se žádostí o stanovisko. Komise čeká na odpověď.
* Stížnost Radima Hrehy na článek Silvie Lauder Hreha zas a znovu (Respekt č. 36/ 2009, s. 24-25). Komise konstatuje, že ač některé argumenty Radima Hrehy shledává neprůchodné, článek lze označit za tendenční.
* Stížnost na článek Školy zaplatily za chybné testy, autorka Pavla Kubálková, LN. Zástupce SCIO uvádí, že šlo jen o drobné pochybení. Předsedkyně komise se obrátila na redakci LN se žádostí o vysvětlení. Psala jak redaktorce, tak šéfredaktorovi. Zatím bez odezvy.
*Stížnost PPF na Miroslava Motejlka (tentokrát Český rozhlas), který uvedl v rozhovoru s moderátorem informace, které PPF považuje za nevyvážené a spekulativní. Byl dotázán ředitel ČRO. Komise čeká na odpověď. Šéfredaktor je toho času v neschopnosti.
* Stížnost na článek v Metru ze dne16. září 2009 Politici, tak tohle je už opravdu trapné. Redakci byl zaslán mail, nicméně komise se seznámila s podobou materiálu a konstatuje, že byl zalomen jako otvírací zpráva, ale zároveň má prvky komentáře. Tím dochází k matení recipientů. Jde ovšem spíše o pochybení profesní.
* Stížnost iniciativy Ne základnám na neobjektivní psaní různých médií. Stížnost byla zaslána jednotlivým redakcím k vyjádření. Komise stále čeká na odpovědi, aby mohla vypracovat závěrečné stanovisko. Bylo by třeba mít přesný přehled o tom, kolik materiálů bylo kladných a kolik záporných.
* Radim Passer si stěžuje na článek zveřejněný v iDnes a MFDnes 18. května 2009 s názvem Firmě miliardáře Passera hrozí exekuce. Dokládá, že jak titulek, tak obsah článku není pravdivý a poškodil ho. Byl dotázán šéfredaktor, KPE stále čeká na odpověď.
* Stížnost na materiál Radovana Daňka  – Regiony ČT 24 – 17. dubna 2009. Stěžovatel dokládá, že materiál byl nepřesný, že redaktor byl upozorněn, že Třebíčský zpravodaj otiskl i článek opozice, nicméně ve výsledné reportáži to nebylo. Materiál je dostupný na http://.ct24/regionalni/52040-opozice-kritizuje-trebicske-oddeleni-komunikce/video/1
KPE čeká na stanovisko ČT.
* Podání Květoslavy Šamajové na pořad Kolotoče Kauza pro reportéry (autoři Tomáš Cafourek a Jana Lorencová, vysíláno dne 23. dubna 2009).  Podání je velmi komplikované, byl osloven Tomáš Cafourek, aby KPE věc vysvětlil. Odkaz na stránky: http://www.rozhlas.cz/radionaprani/archiv/?p_po=4309   (Pořad byl vysílán 23.4.09)
Komise konstatuje, že pořad byl zařazením dr. Hubálka do vysílání nevyvážený, nicméně se domnívá, že jde o profesní, nikoli etické pochybení.
* Stížnost na časopis Týden (autor Miroslav Motejlek) – stěžuje si J a T Banka, a.s. Časopis podle stěžovatele uveřejnil nepravdivé informace a ani po dvou výzvách je neopravil – redakce byla požádána o stanovisko. Odpověď byla urgována dvakrát dopisem, zatím bez odezvy. Redaktor Motejlek mezi tím z časopisu odešel. Urgence se ujal kolega Lipold. Úkol stále trvá.

* Stížnost na redaktora J. F. Potužníka - pořad ČT "Dotace na čističky odpadních vod". Stěžuje si VEOLIA VODA ČESKÁ REPUBLIKA a.s. - reportáž údajně uváděla nepravdivá tvrzení a byla koncipována záměrně tak, aby poškodila dobrou pověst společnosti. ČT byla požádána o vyjádření. Přišlo podrobné stanovisko ČT. Materiál je již staršího data, nicméně komise konstatuje, že kolega Potužník v některých aspektech pochybil. KPE materiál odkládá.

* Stížnost Ivana Langera (prostřednictvím advokáta M. Elgera) na články v MFD. Podle stížnosti jde o obranu před nepravdivými údaji. Zároveň běží soudní spor. Komise obdržela odpověď MFD, respektive advokáta Vladana Rámiše, ze které vyjímáme: 

„Vzhledem k tomu, že de facto současně s textem stížnosti k Syndikátu novinářů ČR nám byla doručena žaloba podaná panem Langerem k Městskému soudu v Praze, připravujeme obě vyjádření současně. Podrobnější informaci pro SNČR by tak bylo možné zaslat až poté, kdy bude hotové vyjádření k soudu (počátkem roku 2009)“.
Komise čeká na závěry soudní projednávání, zároveň jedná s MFDNES. Podle informací ČTK vyl soud opět odročen.

Pozor! Příští schůze se bude konat 9. prosince. 

Zapsala B. Osvaldová

